OTİZMİN BELİRTİLERİ

  • Göz kontağı kısıtlıdır ya da yoktur.
  • Çevreye ilgisizdirler.
  • Adına tepki vermezler.
  • Aşırı hareketli ya da hareketsiz olabilirler.
  • Bazıları fiziksel temasa (öpülme, sarılma vs.) izin vermez ya da hoşlanmazlar.
  • Çoğunlukla insanları değil cansız varlıkları tercih ederler.
  • Sosyal ve duygusal açıdan kendilerini izole ederler.
  • İşaret etmezler, ihtiyaçlarını yetişkinin elini kullanarak ifade ederler.
  • Taklit becerisi yoktur ya da sınırlıdır.
  • Konuşma birçoğunda gelişmemiştir.
  • Konuşma gelişse bile bunu iletişim aracı olarak kullanmazlar.
  • Ekolaliktirler, söylenenleri papağan gibi tekrarlarlar.
  • Zamirleri ters kullanırlar.
  • Uygun olmayan vurgulamalar, kalıp cümlelerle konuşurlar.
  • Mekanik ve tek düze ses tonu kullanırlar.
  • Uygunsuz gülme ve kıkırdamalar vardır.
  • Düzen takıntıları vardır.
  • Nesne takıntıları vardır. Objelere gereksiz yere bağlanma (pipet, şişe, araba vs)
  • Rutinlerindeki değişikliklere tepkilidirler.
  • Tekrarlayan davranışları (stereotipiler) vardır (nesneleri çevirme, el çırpma, kanat çırpma,zıplama, kendi etrafında dönme, parmak ucunda yürüme)
  • Oyuncaklarla gerektiği gibi oynamazlar (arabaları dizerler, topu çevirirler)
  • Hayali oyun oynamazlar.
  • Sürekli aynı oyunları oynamayı tercih ederler.
  • Bazıları çok inatçıdır.
  • Bazıları ses, acı, koku, ışık ve dokunuşa aşırı hassastırlar.
  • Bazıları soğuk, sıcak, acıya duyarsız olabilir.
  • Bazıları tehlikeye karşı duyarsız olabilir.
  • Yemek yeme bozuklukları vardır.
  • Bazıları kendine, çevresindekilere ve eşyalara zarar verebilir.
  • Beklemeye ya da isteklerini ertelemeye pek tahammüllü değillerdir.
OTİZMİN TİPİK BELİRTİLERİ
  • Diğer çocuklarla ilişki kurmakta zorluk 
  • Her şeyin aynı olmasını istemek, rutin yaşama bağlılık, değişikliklere aşırı tepki vermek
  • Uygunsuz ve sebepsiz gülmek ve ağlamak
  • Yalnız kalmayı tercih etmek
  • İhtiyacını belirtmekte zorlanmak, konuşma yerine hareketlerle ihtiyaçlarını belirtmeye çalışmak
  • Tehlikeye karşı duyarsızlık
  • Temastan, kucağa alınmaktan ya da sevilmekten hoşlanmamak
  • Göz temasının çok az ya da hiç olmaması 
  • Objeleri kendi etrafında çevirmek
  • Sürekli aynı oyunları oynamak
  • Aşırı hareketlilik ya da aşırı hareketsizlik
  • Motor hareket gelişiminde düzensizlik (Topa vuramaz ama küpleri üst üste koyabilir.)
  • Acıya karşı duyarsızlık
  • Ekolali (Cevap vermek yerine, kendisine söylenenleri aynen tekrar etmek)
  • Seslere karşı aşırı duyarlılık ya da aşırı duyarsızlık
  • Normal öğrenme metotlarına karşı duyarsızlık
  • Objelere gereksiz yere bağlanmak
  • Bir sebep olmadan strese girmek, üzüntü duymak


KAYNAK: Otizm Dünyası Nisan 2012